Thursday, July 29, 2010

02 Aldino Gonzales Journal Writing Entries

Asian Social Institute
Aldino Gonzales
Journal Writing Entries
July 28, 2010

1. Kailan mo naramdamang nakakaluwag ka sa buhay
(1. When do you feel/know that you are nakakaluwag in life?)

1. Naramdaman kong ako’y nakaluluwag nung nagumpisa akong magtrabaho at kumita ng sarili kong pera. Napakalaking tuwa ko nuon kapag araw ng sahod, nagbibigay ako ng pera sa mga magulang ko. Halos 80% ng kinikita ko nuon e binibigay ko sa kanila. Hindi naman ako obligadong magbigay pero nakakaramdam lang ako ng saya kapag nagbibigay ako ng pera sa kanila.

(1. I felt living with ease (nakaluluwag) when I started working and earning my own money. I was so delighted every pay day, and I’m giving money to my parents. I’m giving them almost eighty percent (80%) of my earnings. I did not feel obligated to provide them, but I'm just happy when I‘m giving them money.)

Working, Earning, Sharing the earnings

2. Ano ang pakiramdam ng nakakaluwag sa buhay?
(2. What is the feeling of nakakaluwag in life?)

2. Masaya at may kagaanan ang pakiramdam. Kapag kasi may pera ako e napaka dali lang sa akin ang magbigay. Bagaman kung minsan kahit wala na akong pera kapag naunawaan ko ang tindi ng pangangailangan ng iba, e ibibigay ko pa rin kung ano pa ang natitira sa akin. Iniisip ko na lang na biyaya ito ng Diyos na dapat ibahagi sa iba. Kahit gaano pa ito kaliit o kalaki. Malaki lang talaga ang pasasalamat ko sa Panginoon at may matino akong hanap buhay.

(2. I’m happy and I feel light. When I have money it is just easy for me to share. Even though sometimes I do not have money, but when I understand the severity of the needs of others, I still give whatever else is left of me. I just think that this is God’s blessings that I should be sharing with others. No matter how small or big it is. I’m just extremely grateful to the Lord that I have a decent job.)

Happiness, Light feeling, Grateful to God for having work, Simply give, with or even without money, Sharing the blessings,

3. Sa mga pagkakataong nakakaluwag ka sa buhay, saang bahagi ng buhay mo matatagpuan ang mga sumusunod? 3.1 ang Diyos, 3.2 ang iyong sarili, 3.3 ang iyong kapwa, at 3.4 ang kalikasan
(3. In the many situations that you are nakakaluwag in life, what part of your life do you find the following? 3.1 God, 3.2 self, 3.3 fellow being 3.4 creation)

3.1. Natatagpuan ko ang Panginoon sa aking kaluwagan sapagkat sya ang napagbabalingan ko ng aking malaking pasasalamat sa anu mang biyayang natatanggap ko sa aking buhay. Malinaw sa aking kamalayan na ang lahat ng bagay na aking pinakikinabangan ay biyaya ng Diyos para sa akin at sa iba pang nangangailangan.

(3.1. I found the Lord in my relief (kaluwagan) because he is to whom I address my grateful thanks for all the blessings I received in my life. It is clear in my consciousness that everything that I gained from God is his blessings to me and to others who are in need.)

Grateful thanks to God as a source of blessings, All blessings received by all come from God

Nakikita ko rin ang Diyos sa aking kaluwagan bilang isang tagapagsagip sa oras ng aking kagipitan. Mas lumalalim ang aking pasasalamat sa Panginoon kapag hinayaan nya akong makadanas ng mahigpit na kagipitan pagkatapos ay sa kahulihan ay ipapadama nya sa akin isang karunungang magdadala sa akin sa kaluwagan. Kung minsan, hindi naman pera lang ang nakapagpapaluwag sa akin. Sa una, nagkakaroon ako ng kagipitan sa pera, na ang akala ko ay pera lang ang magiging kaluwagan. Sa kalaunan pala e hindi pera ang makapagpapaluwag sa situwasyon kundi makahulugang pakikipag ugnayan sa iba.

(I also see God in my relief (kaluwagan) as a savior in times of emergency (kagipitan). It deepens more my gratitude to the Lord when he let me experience severe crisis (mahigpit na kagipitan), then at the end he will give me wisdom that will bring me relief (kaluwagan). Sometimes it is not just money that provides ease (nakapagpapaluwag) to myself. At first, when I'm hard up for money, I thought that only money will give relief (kaluwagan). Eventually, it is not money that will provide relief (kaluwagan) in a given situation, but a meaningful communication with someone.)

God as savior in times of crisis, Sense of gratitude/ grateful to God for wisdom, Source of life of ease (kaluwagan ng buhay) is not only money but also meaningful relation

Halimbawa, nuong panahon na nagdesisyon akong bumili ng bahay at lupa. Matapos akong nakapagkasundo sa may ari ng bahay na bibilhin ko na ang kanilang bahay, nag paunang bayad na ako ng malaking halaga. Pinangakuan ako ng aking kapatid na ibibigay nya sa akin ang kapupunan ng pambayad ko sa bahay sa loob ng isang lingo. Ngunit lumipas ang isang lingo at wala pa rin ang pera. Dama ko ang mahigpit na kagipitan nuong mga araw na iyon sapagkat mawawalan ng saysay ang naibigay ko kapag hindi ko maibigay ang kapupunan ng halaga ng bahay at lupa.

(For instance, it was during the time that I decided to purchase a house and lot. After I made an agreement with the owner that I will buy them, I made a large initial payment. My sister promised me that she will give me the remaining funds to complete the payment within a week. But a week passed and still she had no money. I felt the severe crisis those very days because my first payment would just go to waste if I would not give the remaining amount to pay the house and lot.)

Malinaw sa akin na ang sagot sa aking kagipitan nuon ay ang malaking halaga na pambayad ko sa may-ari. Pera ang sa aking palagay ang makapagdudulot sa akin ng malaking kaluwagan. Ngunit nuong tinapat ko ang may-ari sa nagging sitwasyon, hindi ko akalaing naunawaan nya ako at nagsabing handa syang maghintay kung kaylan ko mababayaran ang kapupunan ng bayad ko sa kanyang bahay.

(It was clear to me then that the answer to my financial difficulty involved a large amount of funds as payment to the owner. Money is in my opinion will give me great relief (malaking kaluwagan). But when I finally came into terms with the owner regarding my dilemma, never did I imagine that the owner would sympathize with me and informed me that he would be willing to wait anytime for my payment.)

Ang akala ko ay pera lang ang magiging sagot sa aking kagipitan. Mali pala ako. Hindi pala pera kundi isang makabuluhang pakikipagkapwa lamang ang kailangan. Nuong nagging tapat ako sa may-ari ng bahay at hinayaan ko sya na unawain ang kaing kalagayan nuong mga araw na yun, hindi ako nabigo. Napagtanto ko na marunong talaga ang Panginoon. May kaparaanan sya na hindi ko kailan man matatawaran.

(I just thought all along that only money would just be the solution to my financial difficulty. I was wrong. It was not money; rather all that was needed took only a meaningful relating with (pakikipagkapwa) the owner. When I became honest to the owner of the house, and allowed him to understand my situation that very day, I never failed. I realized that the Lord really knows. He has his ways that I will never ever surpass.)

Money is not the only solution to financial problems; Solutions include values: honesty, understanding, and faith in God’s providence

3.2. Nakikita ko din naman ang aking kakayahang magtiis sa panahon ng kagipitan at kakayahang magbahagi sa panahon ng kaluwagan. Nuong ako ay nasa kumbento pa, maraming mga buwan na ni piso ay wala ako sa bulsa. Ngunit hindi kalian man nagging sagabal ito sa aking kasiyahan sa loob ng kumbento. Nakilala ko ang aking sarili na madaling magparaya sa panahon ng kaluwagan. Mapag paubaya din naman sa panahon ng kagipitan kapag napagtanto ko na may mas malaking pangangailangan ang iba kaysa sa akin.

(3.2. I also see my ability to put up with my problems during difficult times and the ability to share in time of ease and plenty (panahon ng kaluwagan). I came to realize that when I was still in the convent, many months have passed that I have nothing, not even a peso in my pocket. But never that it became a hindrance to the joy I have with me in the convent. I discovered myself as someone who can easily let go for others in time of ease and plenty (panahon ng kaluwagan). I also easily let go for them when I realized that they have greater needs than me.)

Both difficult times and time of ease (panahon ng kaluwagan) are opportunities to find joy and joyfully share to those who are in need most

3.3. Sa aking kaluwagan, nakikita ko ang aking kapwa na kabahagi ng aking karanasan. May damdamin ako na kapag nakakasumpong ako ng kaluwagan ay dapat nakakaluwag din ang iba. Masarap ang pakiramdam na ang lahat ng kasama ko ay nakakaranas din ng aking kaluwagan sa buhay. Madalas napagtatanto ko na sa mga panahon na nakasusumpong ako ng kaluwagan sa buhay e sya namang dumadating ang mga di inaasahang pangangailangan ng iba sa akin. Masasabi kong hindi ako madamot sa pagpapaubaya sa aking kapwa. Ang nais ko lang e maunawaan ang katotohanan ng pangangailangan nila.

(3.3. In my relief (kaluwagan), I see my fellow being (kapwa) as part of my experience. I have a feeling that whenever I found relief (kaluwagan), others should also find relief (kaluwagan). It is joyful feeling that all the people around me are also experiencing with me the same life of ease (kaluwagan sa buhay) I have. Many times I realized that wherever I encountered a life of ease (kaluwagan sa buhay) that was also the moment where the unexpected needs of others confronted me. I could say that I am not selfish in letting go for my fellow being (kapwa). All I just wanted is to understand the reality of what they need.)

It is a joyful experience that everybody would all together find relief (kaluwagan), A life of ease (kaluwagan sa buhay) is always opportunity to share, simply give

3.4. Ang imahe ng kaluwagan ayon sa aking karanasan ay lagging naka ugnay sa kalawakan. Ang lawak ng kalikasan ay nakatutulong sa pagbuo ng isang pakahulugan sa buhay na nakakaluwag. Dito ko napagtatanto ang pagka bukas-palad ng Diyos sa pagpapaubaya sa tao ng kanyang mga nilikhang kalikasan.

(3.4. The image of spacious (kaluwagan) based on my experience is always related with space (kalawakan). The expanse of natural creations helps in shaping a sense of meaning for a life of ease (buhay na nakakaluwag). Here I realized how generous God is in letting go all of his creations in behalf of serving human beings.)

An image of spacious (kaluwagan) is related with space (kalawakan). Nature’s expanse makes sense with the meaning of a life of ease (buhay na nakakaluwag).

4. Anong mga aral ang itinuturo sayo ng mga karanasang nakakaluwag sa buhay?
(4. What lessons do the experiences of nakakaluwag in life teach you?)

4. 1. Ang kaluwagan ng buhay ay isang kapangyarihan na nakapagpapalinaw ng pananaw sa buhay; 2. Ang kaluwagan ng buhay ay isang kundisyon ng pagiging malaya. Malaya sa mga hatak ng mundo at kasakiman; Malaya mula sa pagkamakasarili patungo sa pagka makatao; 3. Ang kaluwagan ng buhay ay hindi nakasalalay sa material na mga bagay o pera kundi sa isang makabuluhang pakikipag ugnayan sa kapwa; Lumuluwag ang buhay hindi dahil sa may pera ka kundi dahil may ka-ugnayan ka sa iba.4. Walang kaluwagan kung walang iba. Ang makasariling nakaluluwag na buhay ay hindi pang matagalan ang pag-iral. Sa di kalaunan, kusa itong umiimpit habang ang kaluwagan ay isinisiksik sa sarili.

(4. 1. A life of ease (kaluwagan ng buhay) is a power that enlightens life’s perspective; 2. A life of ease (kaluwagan ng buhay) is a condition of being free. Free from the enticements of the world and greed; free from selfishness towards becoming humane; 3. A life of ease (kaluwagan ng buhay) is not dependent on material things or money but on a meaningful relating with others; Life is easing (lumuluwag ang buhay) not because you have money, but because you have others with whom you are meaningfully relating with. 4. There is no ease (walang kaluwagan) when others do not exist. A life of ease (nakakaluwag ng buhay), yet with selfishness will not last. Eventually, it will envelope by itself while the ease of life (kaluwagan) squeezes into oneself.)

A life of ease (kaluwagan ng buhay): power that enlightens life’s perspective, a condition of being free, not dependent on material things or money but on a meaningful relating with others, selfishness has no place in it for it will not last.

5. Anong mga aral sa iyong pakiramdam na ituturo mo sa iyong kapwa?
(5. What lessons do you feel/think you will teach others?)

5. 1. Ang nakaluluwag na buhay ay marapat na magkaroon ng makatarungang pagtanaw sa iba; 2. Walang masasabing kaluwagan ang buhay kung wala namang pakikipagkapwa; Ang kaluwagan ng buhay ay hindi usapin ng kung ano ang meron ka. Nakasalalay ito sa isang hangaring maging tunay at tapat na kapwa sa iba. Sa makatuwid, ang maluwag na buhay ay hindi lamang sa mga mayroon kundi sa mga taong wala din. Ngunit, sa mga taong may maluwag na buhay, lagi silang may puwang sa kanilang kapwa.

(5. 1. Those who are living with ease (nakaluluwag na buhay) should have a fair view of others; 2. Nothing can be said about a life of ease (kaluwagan ng buhay) if there is no meaningful relating with others (pakikipagkapwa). A life of ease (kaluwagan ng buhay) is never an issue of what you have. It is based on a desire to be true and faithful to your fellow being (kapwa). Therefore, a life of ease (maluwag na buhay) is not only confined to those who have in life but also to those who have nothing. However, for those people who are living with ease (maluwag na buhay), they have always space (puwang) for their fellow being (kapwa).)

A life of ease (kaluwagan ng buhay): a fair view of others, not only confined to those who have in life but also to those who have nothing, have space (compassion) for others

KEY CONCEPTS:

• Working, Earning, Sharing the earnings
• Happiness, Light feeling, Grateful to God for having work, Simply give, with or even without money, Sharing the blessings,
• Grateful thanks to God as a source of blessings, All blessings received by all come from God
• God as savior in times of crisis, Sense of gratitude/ grateful to God for wisdom, Source of life of ease (kaluwagan ng buhay) is not only money but also meaningful relation
• Money is not the only solution to financial problems; Solutions include values: honesty, understanding, and faith in God’s providence
• Both difficult times and time of ease (panahon ng kaluwagan) are opportunities to find joy and joyfully share to those who are in need most
• It is a joyful experience that everybody would all together find relief (kaluwagan), A life of ease (kaluwagan sa buhay) is always opportunity to share, simply give
• An image of spacious (kaluwagan) is related with space (kalawakan). Nature’s expanse makes sense with the meaning of a life of ease (buhay na nakakaluwag).
• A life of ease (kaluwagan ng buhay): power that enlightens life’s perspective, a condition of being free, not dependent on material things or money but on a meaningful relating with others, selfishnes has no place in it for it will not last.
• A life of ease (kaluwagan ng buhay): a fair view of others, not only confined to those who have in life but also to those who have nothing, have space (compassion) for others

Keywords courtesy of MetaGlance:
"sa buhay",
"kaluwagan ng buhay",
"ang",
"na buhay",
"ko sa",
"life",
"ease",
"money",
"buhay ay",
"buhay na nakakaluwag",
"sa mga",
"pera",
"meaningful relation",
"sa akin",
"sa iba",
"kapwa",
"relief",
"isang",
"mahigpit na kagipitan",
"panahon ng kaluwagan",
"share",
"blessings",
"kapag",
"pera lang ang"